Wednesday, April 28, 2010

KERETA KANCILKU


Assalamualaikum,


Kalau nak cerita bab penjagaan kereta..Akulah orangnya yang langsung tak memahami selok belok penjagaan kereta nih. Bagi aku yang penting hanya isi minyak ngan isi air, basuh kereta, vacum itu jer..Bab2 engine ker, nama2 part kereta janganlah tanya…Mesti fail nak jawab punya.

Pagi ni, cam biasa start keta nak gi Office. Sejurus menghidupkan engine terfikir pulak iskhh..lama rasanya aku tak isi air kat radiator ni. Mau silap2 engine panas meter naik ni, kesannya rosak kereta aku nanti. Itu jer yang terlintas pada fikiran aku. Terus keluar tanpa mematikan engine membuka bonet dan mengisi air. Rupanya perbuatanku diperhatikan oleh seorang lelaki India yang tinggal 1 apartment ngan ku dan datang menyapaku. "Helo..Ada masalah ka? Hi, takder masalah apa2 cuma saya isi air saja. Itu cara awak bikin salah..Engine mesti mati dulu baru isi air. Baru you tau itu air penuh atau tidak. Sekarang awak tengok air macam penuhkan... sebab engine hidup. Nanti silap2 kereta awak boleh rosak, tangki bocor, water pump jem etc". Hmm malu-malu alah aku…"Oh Eh iyer ker..saya tak tahu ok kene matikan engine dululah ni". Ha.. satu lagi aa.. pagi sebelum start engine mesti check air dulu, minyak hitam, baru u punya kereta jalan elok. Baik sikap India ni.

"Mari saya tengok minyak hitam, eh kat mana letak tempat minyak hitam keta awak? Pulak dah!... Dia Tanya aku, aku lagilah tak tahu. Alih2 dia cakap, Keta saya Wira saya tahulah, keta kancil tak tahu pulak saya. Hmm yer la keta model lain2 yer tak..dah keta kancil agaknya kat mana pulak minyak hitam tu menyorok yer...heheh.Tak aperlah nanti saya check sendiri.…tima kasih banyak yer.

Itulah teruknya aku. Kalau nak tanya bab2 resepi ker, bab fashion semasa ker, make up ker bolehlah takat lulus ujian, bab keta ni susah sikit nak jawab…tu la….dah sedar la ni…nak belajar ni…hhehe.


No comments:

Post a Comment